dinsdag 29 mei 2007

Met Solo een DVD-A maken!







Ik vond dit proggie.

Hiermee is op redelijk simpele wijze een echte DVD-A te maken. Het kenmerk van een DVD-A is dat het gemaakt wordt van PCM/Wav...uncompressed ofwel een 1 op 1 kwaliteit van een audio CD.

Wat is een DVD-A? Je kent uiteraard de CD....?! Wat ze nu doen is in feite het geluid van een CD op een DVD zetten, in een hogere frequentie en hogere Bits, (48.000/24) ofwel, in houtjestouwtjes taal, de zelfde hoeveelheid (tracks) met een nog betere kwaliteit in plaats van op een CD dus op een DVD en dan nog is in 5.1, 6.1 of 7.1

Dat klinkt dus super en benadert of zit vrijwel gelijk aan een DTS kwaliteit maar in ieder geval beter als een AC3 kwaliteit wat dus gebruikt wordt voor films...als een standaard! AC3 echter is ook erg gecomprimeerd.

Een eerste experiment heb ik voor mijzelf gemaakt met een Rush Album, in 1 woord fantastisch en om eerlijk te zijn, als ik dat album afspeel via DVD-A en datzelfde album via DTS via de computer (DVD-A met PowerDVD en DTS via VLCPlayer) hoor ik nagenoeg geen verschil....

Ik heb veel emailkontakt gehad met de makers van dit proggie, die jongens komen uit de USA waar DVD-A veel meer bekendheid heeft dan hier in NL en zij hebben mij goed begeleidt en alle antwoorden gegeven op vragen die ik had.

Goed, hoe het werkt, is een kwestie van gewoon doen, de trial geeft je een paar mogelijkheden, 4 DVD's kun je maken en verder mag je tot en met CD hoeveelheid (700mb) gratis omzetten.

In simpele bewoordingen:

Zet een flac of Wav dus om naar een 5.1 wav via DBPoweramp en breng die in. Via de wizard kun je kiezen hoe je de output geregeld wilt hebben (kijk boven op de plaatjes), je kunt alles instellen. Plaatjes die je mee wilt branden en zien op je DVD-A breng je ook in in het Projectscherm. Ik zal in een vervolg een album gaan maken en die bespreken, stap voor stap zodat je het zelf ook kan doen.

Het proggie komt op ongeveer 35 euro/dollar en is helaas alleen te betalen via een creditcard.

Tip, Pioneer of Panasonic hebben diverse players tussen de 95 en 150 euro die dat perfect doen en niet alleen DVD-A maar ook DTS en dolby surround.

Voor op de computer is een proggie als Cyberlink PowerDVD deLuxe of Max nodig!

Nog een tip: gebruik het liefst DVD-R ipv DVD+R en brand met een lage snelheid.

Tip!: maak eerst een ISO aan ipv direkt te branden, dat geeft een betere kwaliteit!

Geen opmerkingen: