maandag 21 mei 2007

Converteren met Ploque Bidule

Uiteraard ben ik ook maar een rookie met dit programma, ik begrijp nog maar net hoe het nu eigenlijk werkt maar omdat ik, hoewel ik het zelf zeg, een redelijk snelle leerling ben, heb ik de basis redelijk snel in de gaten.

In ieder geval dus genoeg kennis om met Ploque Bidule en een leuke layout een conversie te maken. Ik kies dus voorlopig voor de DP Lamb als hoofdconverter en zal de andere modules langszaam aan gaan bekijken tot ik bij het summum kom. Een en ander rekening houden met mijn ongeduld......

Goed, via deze link kun je zien hoe je dus Ploque in de basis zou moeten opstarten en een eerste instelling met conversie moet uitvoeren.... tis wel zaak om effe een accountje aan te maken bij dat forum. Verderop is een opsomming van wat je kunt doen met een Ploque Bidule.

En dit zijn de rechsstreekse links via het forum naar de diverse bidules:

DP Lamp

VNC Amp TP

Ambi Wrapper

Deze laatste is niet echt een coverter alswel een tool om andere conversies te pimpen, te laten sprankelen....ik zal binnenkort eens een Audition bestand naar een 5.1 file brengen en die dan inbrengen in Ambi Wrapper, is zien wat dat dan doet.

Als je op dat forum bent, DTS-AC3 Forum, dan kun je bij de Ploque Bidules ook de diverse bidules oppakken, ook de 3 die dus boven genoemd zijn, t zijn rars of zips en die pak je uit, de layouts naar de layout map en de pluginns, dll's naar de VSTPluginmap van Ploque....in Ploque effe scannen op de diverse dll's en ze werken, dan is het een kwestie van Ploque openen en een bidule importeren, klaar voor gebruik.

De volgorde van een bestand converteren, in een paar trefzinnen:

1. Rip een album met behulp van EAC naar een Image Wav file met Cuesheet.

2. Breng deze file in in een editor als Audition of GoldWave en zet em om van 16 bit 44.100 (CD) naar 32 bit stereo.
Als je toevallig van bestanden op je computer (liest dus Wav, Flac of Ape) gebruik maakt breng dan eerst in GoldWave (die is het makkelijkst vind ik)die bestanden in om ze te "mergen" via Tools/Merge en om een CueSheet te maken (merged bestand inbrengen, tools, cuepoints, op het floppyicoontje klikken).

3. Open Ploque Bidule.

4. Kies in het het scherm voor openen en kies de bidule die je wilt hebben.

5. Als je op een van de pluginns klikt opent zich een scherm en daarin kun je "tweaken".

6. Klik op de recorder en klik op open, geef in het scherm de naam aan van het te maken bestand...en bepaal waar je de bestanden wilt hebben. Vink aan dat je 6 bestanden wilt hebben.
Die zullen zich plaatsen in de map met een nummering, in Surcode volgt dat elkaar op, dus gewoon met ingeven bij 0 beginnen.

7. Geef in de recorder aan in welke hoeveelheid bits je de bestanden wilt hebben, men zegt 24 te nemen omdat het kwalitatief beter is en Surcode automatisch omzet naar 16 wat uiteindelijk het doel zal zijn. Ik ondervond dat het niet zoveel uitmaakt om het gelijk naar 16 te zetten, kwestie van uitproberen.

8. Ga nu naar de player en zoek daarin naar het bestand wat je wilt converten (das dus die die je aangepast hebt van 16 naar 32 bit) breng die in en klik op play....

9 Als het goed is dan begint ie realtime te converten, je ziet hoelang het bestand is en met de schuif/slider zie je hoever ie is.....in de recorder zie je ook de tijd verschijnen. Je kunt sneller converten maar dan moet je in Ploque een instelling omzetten (zie link met opstarten Ploque).
Ik ondervond dat mijn comp duidelijk veel en veel langszamer werd....dus ik kies voor realtime, maar jij mag het anders doen indien je wenst!

10. Goed, na een klein uur (normaal album) is ie klaar.

11. Open Surcode en geef aan waar je je finale bestand wilt hebben/opslaan.

12. Breng de losse bestanden die je gemaakt hebt in onder FL/FR/C/LFE/SL/SR en volg de nummering....

13. Het album wordt geconverteerd naar DTS.

14. Alk ie klaar is dan kun je em beluisteren met oa VLCPlayer/WinAmpDTS en branden als AudioCD via Nero.

15. Wil je zelf al de nummers gesplit hebben zorg er dan voor dat de naam van het finale DTS bestand gelijk is aan de CueSheet. (dus, voorbeeld:... DTS.Cue = DTS.wave) en open Cuesplitter, zoek het Cue bestand en open, een scherm met de nummers verschijnt...klik op split, linksonder, in de map zal een rijtje bestanden verschijnen, dit zijn de losse nummers, inclusief nieuw CueSheet (die ik weggooi, heb er al 1).

Nu dus kwestie van branden en luisteren.....Veel plezier!

Geen opmerkingen: