zondag 27 mei 2007

Herbie Hancock converteren van Flac naar DTS


Hieronder zal ik trachten uit te leggen hoe ik dat dan deed.

Ik vond de bestanden in de nieuwsgroep a.b.sounds.flac.

Die zette ik om met DBPoweramp van flac naar wav 44.100 stereo 16 bits

Omdat het losse bestanden zijn en ik niet per bestand wil bewerken moet ik er een enkel bestand van maken.

Ik ga naar Goldwave, klik op Tool en daarin op File Merger, er komt een popupje en daarin klik ik op ADD en zoek de Hancock bestanden die ik heb omgezet. Ik breng ze in en klik op merging en maak er 1 lang bestand van.

Dan, om een cuesheet te maken, om aan het eind weer te splitten, klik ik op open en breng het nieuw gemaakte bestand in en klik ik weer op Tool en dan op Cuepoints, ik zie de bestanden staan en klik alleen maar op het diskette icoontje rechtsonderin. En zet het .cue bestand in de map van de audiobestanden.

Eventueel schrijf ik weg naar 32 bits....waarom 32 bits...hoe hoger het aantal bits je kunt gaan inbrengen in Audition of Ploque en gaat downgraden naar 16 bits, des te beter is de kwaliteit van het eindprodukt.

Ok, je hebt em gesaved als 32 bits bestand bij 44.100. Open nu Audition en breng daar het bestand in via openen en editview. Klik op rechts en selecteer entire wav. Het bestand staat en je gaat nu de zero zoeken zodat alles netjes in het midden komt te staan; effects, amplitude, ampli/fade, centre wave, haal vinkje weg bij lock left/right, klik op differential en op de knop find zero, laat em lopen en sluit em af met op ok te klikken.

Vind je dat ie in een preview al overstuurde of gewoon te hard klonk dan zou je em kunnen aanpassen, je ziet in het scherm een lijn staan, gaat het bestand echt konstant boven die lijn dan moet je het volume aanpassen, zijn het pieken, zoals hier bij Hancock, dan hoef je het niet te doen. Wil je normalizen dan klik je op Effects, Amplitude, Normalize, hierin zet je em op bijv. 90 wat een standaard is en op ok, hij wordt aangepast.

Had je nog niet omgezet in Goldwave naar 32 bits dan kun je dat ook nog hier in Audition doen, je klikt op F11 en dan zet je em op 32 bits 44.100 en saved em.

Goed, bestand is klaar en we gaan naar Ploque. Zorg dus voor een programma als Ploque, een trial voor 2 maanden is zo te vinden op de site. En verder...wie zoekt zult vinden, altijd al zo geweest en altijd zo gebleven....

Zoek ook en vind ook de bidule DB Lamp, (save as, opslaan als met je rechtermuis) dit is een allround bidule die bijna voor alle muziekstijlen te gebruiken valt om te converteren. Dit bestand vind je vaak in een rar, die pak je uit en de 3 bestanden daarin bestaan uit 2 dll bestanden die je naar de VIplugins transporteert (program files/ploque/bidule/VI plugins) en het icoontje van ploque transporteer je naar de layouts map....ook onder programfiles/ploque/bidule/layouts....

Nu kun je echt ploque aanzetten...je klikt op openen, klikt op DB Lamp en er verschijnt een pagina met een aantal hulpmiddelen. Een player, een recorder en een 5.1 schema....in de recorder geef je aan dat je naar 16 bits toe wil...(24 mag ook maar geeft bij mij problemen later in surcode) en je geeft een map op waar je naar toe wilt saven. Ook vink je aan dat je 6 monobestanden wilt maken.

Je gaat naar de player, zoekt het bestand wat je gaat converteren, dat is dus het bestand wat je helemaal bewerkt hebt met GoldWave en Audition en opent dat in de player....en dan, dan klik je op ok en hij gaat lopen....t gaat vanzelf...na verloop van tijd heb je 6 mono bestanden die je in gaat brengen in Surcode, gewoon bij 0 beginnen en in volgorde inbrengen, laten converteren en je hebt een prima DTS 5.1 bestand.

Dit bestand kun je nog gaan splitten met de cuesplitter...zorg ervoor dat je wav bestand die je gemaakt hebt in Surcode een gelijke naam heeft als het cue bestand, dus... herbiehancock.wav en herbiehancock.cue, klik op split en je krijgt weer de bestanden per track zoals in het begin zijn gejoined.

Uiteraard is dit de simpele uitvoering, er is veel meer mogelijk, andere bidules, of je bestanden nog even bewerken met wat effecten...(als ze mono zijn per kanaal zelfs) in Audition of Goldwave, maar als je houdt van simpel en niet te moeilijk, zoals ik, is dit de methode.

Het verschil in eind produkt met Audition is dat Ploque wat helderder is en dynamischer...Audition is vlakker, althans, dat ervaar ik met mijn gehoor.

Hierboven zal ik kort uitleggen hoe te branden!

2 opmerkingen:

sdr zei

Deze opzet ga ik even uitproberen.

Ziet er veel belovend uit in ieder geval.

Anoniem zei

16bit audio opslaan als 32bit zodat andere software er méér met kan doen lijkt me wat fout. Eerst gaan interpoleren, en daarna terug gaan downsamplen naar 16bit is IMHO een zeer fout gegeven. Er ZIJN weliswaar handelingen die interessant zijn om te doen met een zo nauwkeurig mogelijk resultaat, maar dit moet intern gebeuren en niet door de bron extra data toe te stoppen om 'fouten' nadien meer te verhullen.